Belgen op het Internet: de laatste statistieken


Op 24 februari publiceerde de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie een enquête uit 2011 bij bijna 6.000 Belgen. De resultaten vind je HIER. Zelf hou ik van conclusies gebaseerd op feiten en cijfers in plaats van wolkerige ‘ik denk’ redeneringen. Cijfers zijn er echter te weinig. Bij deze publicatie maak ik hieronder dan ook graag gebruik om wat opmerkingen / conclusies te publiceren:

Internet toegang in België: dit rapport bevestigt nogmaals de achterstand van België ten opzichte van onze buurlanden (77% België, 94% Nederland). Maar tegelijkertijd nuanceert deze de cijfers door aan te geven dat het verschil in breedbandconnecties veel kleiner is (74% België, 83% Nederland). Deze nuance was me persoonlijk nog niet duidelijk. Bovendien blijkt duidelijk op pagina 3 dat 95% van de bevolking regelmatig surft (79% zelfs dagelijks). Deze cijfers lijken me veel relevanter. Practisch iedereen is online en dus ook bereikbaar via het internet. De verschillen met Nederland zijn opeens ook een stuk kleiner.

Mobiel internet: 33% van de jongeren en 21% van de totale populatie hebben zich de laatste 3 maanden minimaal 1 keer hebben verbonden op het mobiele internet. Deze cijfers vind ik zeker nog niet indrukwekkend. Mobiel internet is voor mij nog niet mainstream. Het zal bovendien nog een tijdje duren voor het dat echt wordt. Grotere bedrijven dienen zeker mee te surfen op deze nieuwe golf maar KMO’s raad ik nog niet aan om heel actief aanwezig te zijn op dit medium. Het is nog te vroeg en te duur behalve als je echt iets hebt die toegevoegde waarde geeft.

Wat gebeurt er op het internet? Interessante informatie hieromtrent. Dat het internet vooral gebruikt wordt voor communicatie, informatie zoeken en PC bankieren is zeker geen verrassing. Dat 31% al producten of diensten heeft besteld is dat wel. Wees alert. Dit % zal mijn inziens snel stijgen en de frequentie van aankopen via het internet ook. Zorg dat je op de e-commerce boot zit.

Generatieverschillen. Grafiek 8 geeft een zeer interessant overzicht in de generatieverschillen bij het gebruik van internet als communicatiemedium. Verrassend is dat email nog altijd nr 1 is bij de jongeren. Van sommigen hoorde ik al dat e-mail afgeschreven is. Niet dus. Voorts is Sociale Media duidelijk mainstream (= voor de grotere massa) geworden bij de doelgroepen tot 34 jaar. Social Media is dus ‘incontournable’ geworden.

Lees de publicatie zeker door. Het geeft je cijfermateriaal waarbij je – waar nodig – ongelovige thomassen kan overtuigen.

Hopelijk helpt dit artikel jou weer een beetje verder.
Wil je hulp bij het uitbouwen van een professionele internet marketingaanpak? Indien je dat wenst, help ik je graag. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Of ontdek mijn Internet Marketing Workshop. Misschien iets voor jou?

Alleszins veel succes met de uitbouw van jouw bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

Geef een reactie

