Mobiele Marketing: ook geschikt voor de KMO?


Het is een feit. Mobiele Marketing is booming en heeft veel potentieel. Maar is deze nieuwe vorm ook een efficiënt marketingmiddel voor de KMO? Dient de KMO hier vandaag in te investeren en actief aanwezig op te zijn? Mijn antwoord: voor 99 % van de KMO’s is het nog te vroeg. Maar de evolutie dient zeker nauwlettend in het oog gehouden te worden. De mogelijkheden zijn immers enorm.

Waarom is het nog te vroeg?

  • Op dit moment blijft het aantal gebruikers beperkt. In artikels schermt men graag met de duizelingwekkende toename van de verkoop van smartphones maar men vermeld er niet bij dat slechts een beperkt % deze smartphone ook actief gebruikt om op het internet te surfen.
  • Het ontwikkelen van een ‘app’ is nog steeds vrij duur. Reken al gauw 20 tot 30.000 euro. En voor vele KMO’s is dit een bijzonder groot bedrag die ze – op dit moment – kunnen spenderen aan beter renderende activiteiten.

Waarom wordt het wel belangrijk?

  • Het aantal smartphones stijgt alsmede het mobiel internetgebruik. In 2015 verwacht men 1 miljard smartphones op deze wereld en meer internetgebruik via mobiel dan via PC. Of het zo’n vaart zal lopen weet ik niet maar mobiel wordt belangrijk, dat is een feit.
  • Er komen steeds meer ‘coole’ applicaties beschikbaar die consumenten aanzetten tot actief gebruik. Denk bijvoorbeeld aan http://www.yelo.be waarmee je ook naar TV kan kijken met je iPhone of iPad. Een hebbeding die me zeker diensten zal bewijzen bij de komende Olympische Spelen. Deze laatste worden misschien het moment van de doorbraak van mobiele marketing.
  • Mobiel online zijn, heeft een belangrijke toegevoegde waarde. Je blijft in contact met je sociale netwerk en kan onmiddellijk alles delen. Informatie vind je in een oogwenk. Prachtige apps zoals Google Goggles of Google Layer helpen je hierbij. Ook op het vlak van entertainment (muziek, games, film, tv, …) brengt het mobieltje steeds meer mogelijkheden naar de consument.Aan de technologie voor mobiele betalingen wordt hard gewerkt. Misschien een nieuwe ‘killer’ applicatie?

Wanneer dan wel actief worden met Mobiele Marketing toepassingen?

Om hierop een antwoord te geven dien je volgende twee vragen te beantwoorden:
1. In welke mate kan Mobiele Marketing jou helpen in het bereiken van jouw doelstellingen? Deze doelstellingen kunnen zeer divers zijn. Voorbeelden:
  • Naambekendheid verhogen bij jouw doelgroep. Het moet dan gaan om een doelgroep die vrij actief gebruik maakt van het mobiele medium zoals jongeren of reizigers.
  • Extra functionaliteiten verschaffen aan klanten door hun bijvoorbeeld de gelegenheid te geven om snel bestellingen of opzoekingen te doen vanaf hun werf
  • Nieuwe klanten werven
2. In welke mate kan uw bedrijf een applicatie met toegevoegde waarde maken?
Inderdaad, te veel bedrijven maken coole, mooie apps die echter weinig toegevoegde waarde brengen voor de gebruikers en die deze dan ook heel snel links laat liggen. Jammer voor de investering. Maar heb je toegevoegde waarde? Geef je belangrijke extra informatie? Tips? Advies? Dan kan je misschien nu al het verschil maken.
Wil je ook een professionele marketingaanpak uit te werken. Eventueel met beperkt budget? Indien je dat wenst, help ik je graag. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Of ontdek mijn Internet Marketing Workshop. Misschien iets voor jou?

Alleszins veel succes met de uitbouw van jouw bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

Advertenties

Eén reactie

  1. Hartelijk dank voor uw interessante artikel.
    Ik ben onlangs een blog begonnen waar ik, met behulp van mijn mentor, Marc Milburn, iedereen die is geinteresseerd laat zien hoe je een succesvolle internet business kunt opzetten.
    Ik kan uiteraard alle informatie op gebied van IM heel goed gebruiken.
    Bedankt,
    Anna

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: