14 Marketing Tips voor elk bedrijf


Vandaag (14 april 2011) verscheen onderstaand artikel in IT Solutions (bijlage van Trends magazine). Maar omdat ik onvoldoende ruimte ter beschikking had, heb ik deze wel in heel korte telegramstijl geschreven. De liefhebbers vinden hieronder dan ook een iets langere versie met wat meer uitleg en links.

Professionele marketing met een beperkt budget? Het kan. Hieronder  een lijst met ‘must-do’ activiteiten voor elk bedrijf

1.       Bepaal je objectieven. Merkbekendheid? Nieuwe klanten? Tevreden klanten? Meerverkoop bestaande klanten? Met welk budget? Met marketing kan je heel veel bereiken maar welke middelen en kanalen je inzet hangt erg af van je objectieven en budget. Neem dan ook even de tijd om deze  te bepalen.

2.       Verzorg je positionering. Wie wilt u bereiken? Wat biedt u aan? Waarom dienen prospecten voor u te kiezen? Hoe gaat u naar de markt? Ik zie vele bedrijven zondigen aan de basisregel om deze vragen eerst grondig te beantwoorden. Een interessant blogartikel die dit illustreert is: ‘Wat is het grootste geheim van succesvolle marketing?’

3.       Gebruik cases, referenties en testimonials en bewijs dat u ook echt doet wat u beweert. Iedereen claimt immers hetzelfde: ‘beste prijs, beste kwaliteit, uw partner, edm’. Jouw bedrijf kan zich onderscheiden door het niet enkel te zeggen maar ook te bewijzen.

4.       Maak fans van uw klanten. Lever daarvoor meer dan ze verwachten. Meet de tevredenheid van uw klanten. Meer info hierover in het artikel: ‘Maak een fan van uw klant‘.

5.       Zorg voor een fantastische website. 50% van de Belgische bedrijven heeft nog geen website. 50% wel. Van die laatste 50% is het merendeel enkel opgezet vanuit een informatief perspectief en niet vanuit wat de klant verwacht. Er is dus nog veel werk aan de winkel alvorens een fantastische website te hebben. Een aantal tips vind je in het artikel ‘Hoe een efficiënt, professionele website ontwikkelen?‘ maar eerlijk gezegd is er nog meer nodig. Daar kom ik later nog wel eens op terug.

6.       Demonstreer uw aanbod met video/demo’s. Dit is één van mijn favorieten. Beelden zeggen 1000 keer meer dan woorden en video’s of demonstraties 1000 keer meer dan beelden. Aarzel niet: toon uw bedrijf, uw producten, uw diensten, uw aanpak via video.

7.       Doe aan zoekoptimalisatiemarketing. Iedereen Googelt. Zorg dat u gevonden wordt via SEO en SEA (Google Adwords) – campagnes. Een quick win voor vele bedrijven. Volgend artikel kan jullie misschien al wat verder helpen: ‘Tips voor KMO’s bij gebruik van SEA (Google Adwords)‘.

8.       Optimaliseer uw aanwezigheid op Google Places. Brengt niet zoveel op op korte termijn maar zal steeds belangrijker worden in de toekomst. Het is eenvoudig te doen en kost niets maar help alleszins uw klanten om jou te vinden en claim jouw plaats. Optimaliseer ook jouw bedrijfsomschrijving. Meer info hier.

9.       Gebruik Sociale Media indien je voldoende tijd hebt om het op te volgen. LinkedIn is prima voor B2B bedrijven (verkoop aan bedrijven). Creëer een bedrijfspagina, onderhoud je netwerk, vind de juiste contactpersoon bij bedrijven, toon jouw expertise door deel te nemen aan groepen en discussies. Facebook is zeker een must voor B2C  (verkoop aan consumenten). Je kan communiceren met je doelgroep, een gezicht geven aan je firma, aan virale marketing doen en nog veel meer. Twitter is nog beperkt in gebruik maar is interessant om de opinieleiders te bereiken en jou te profileren als expert of firma die mee is.

10.   U heeft waardevolle informatie? Doe aan content marketing. Gebruik blogs, email marketing, LinkedIn, Twitter, persartikels om je kennis te verspreiden. Of wil je jouw kennis liever intern houden? Het voordeel: niemand anders kan jouw ideeën inpikken. Het nadeel: niemand weet dat je deze kennis hebt. Zoek dan ook een goede mix van wat je wel en wat je niet verspreidt.

11.   Wees  een actief netwerker. 70% van de verkopen komt uit netwerken. Dit cijfer komt uit internationaal onderzoek. Mijn inschatting: dat komt ook omdat er te weinig aan doordachte marketing wordt gedaan maar in elk geval: netwerking is en blijft superbelangrijk.

12.   Nog onvoldoende leads na dit alles? Ontwikkel een lead generatie programma: probeer cold calling, email campagnes, seminaries, webinars.

13.   Voldoende budget? Doe aan gerichte media-communicatie (B2B bedrijven) of massa-communicatie (B2C bedrijven). Maar zoals jullie merken komt dit op de laatste plaats wat mij betreft. De reden: omdat ik vooral met KMO’s werk met een klein budget en dan zijn de vorige aanbevelingen gewoon veel goedkoper en met veel hoger rendement. Communicatie blijft echter een goede investering als je daar de middelen voor hebt.

14.   Meet alles wat je doet en verbeter continu. Lijkt een opendeur maar de meerderheid van de bedrijven lanceren ideeën en gaan verder zonder omkijken in plaats van te meten en continu te verbeteren. Jammer.

Wil je ook een professionele marketingaanpak uit te werken. Eventueel met beperkt budget? Indien je dat wenst, help ik je graag. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Misschien iets voor jou?

Alleszins veel succes met de uitbouw van jouw bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: