Wat is het grootste geheim van succesvolle marketing?


Wat is het grootste geheim van marketing? Dat leek me een interessante vraag. Voor mij is het antwoord vrij eenvoudig. Zo eenvoudig dat ik twijfelde of ik hier wel een blogartikel rond zou schrijven. Maar het moet. En waarom? Omdat ik zoveel bedrijven zie zondigen aan dit eenvoudige principe.

Wat is het grootste geheim? Zorgen voor een hoge naambekendheid? De beste advertenties maken? Nr 1 staan in Google? Massa’s geld investeren in Adwords? Of ander communicatieactiviteiten?

Neen, het is veel eenvoudiger dan dat.

Marketing start met een prima marketingstrategie. Een marketingstrategie geeft een antwoord op volgende fundamentele vragen, ook positionering genoemd:

  • Wie? Welke doelgroepen wil je bereiken en welke behoeften vul je in?
  • Wat? Met welke producten of diensten en wat is hun toegevoegde waarde voor je klanten?
  • Waarom? Waarmee onderscheid je jezelf van de andere aanbieders op de markt?

Pas als je deze vragen duidelijk beantwoord hebt, kan je je afvragen hoe en via welke kanalen je deze boodschap overbrengt. Heb je jouw positionering niet duidelijk omschreven? Begin er dan snel aan. Het zal je gids zijn om al je campagnes te ontwikkelen, je te onderscheiden van de concurrentie en om ervoor te zorgen dat jouw campagnes ook werkelijk rendement opbrengen.

Graag illustreer ik dit met een concreet voorbeeld van één van mijn klanten waarvan ik de naam en sector hier niet wens te vermelden.

  • De klant is actief in een sector die het moeilijk heeft. Wegens allerlei externe factoren daalt de markt met 15 tot 20% op jaarbasis
  • De situatie is dan ook heel moeilijk. Het orderboekje is maar beperkt gevuld en er moet dringend iets gedaan worden
  • Uit analyse blijkt dat het een sector is waar veel consumenten zoeken naar informatie op het internet
  • Elke concurrent is daarom actief aanwezig met SEA = Google Adwords campagnes waarbij allen zich focussen op het traditionele en schreeuwerige ‘Hier, beste kwaliteit aan laagste prijs’ – verhaal. Door de dalende markt worden de agressieve aanbiedingen bovendien alleen maar scherper
  • Mijn klant is ook aanwezig op Adwords maar met een producttechnische omschrijving die maar weinige consumenten begrijpen en dus geeft de campagne maar bitter weinig resultaat
  • Na de analyse- en positioneringsoefening komen we tot het besluit dat we ons gaan differentiëren door als enige in de markt volledige, objectieve en eerlijke informatie te geven aan iedereen die het wenst. We geven niet alleen de voordelen maar ook de nadelen van het gebruik van deze technologie. Iedereen krijgt objectief advies en dat betekent soms ook neen-verkopen
  • We stellen een communicatieaanpak op met weinig middelen. De eerste activiteit is het aanpassen van de SEA – campagne met een vernieuwde boodschap en een verhoogd budget
  • De resultaten zijn er onmiddellijk. Meer kliks, meer verkeer naar de website, meer offerte – aanvragen en meer bestellingen. Het orderboekje is opnieuw goed gevuld na een paar maanden campagne. Het gaat zo goed dat we de andere geplande campagnes al even in de ijskast hebben geplaatst wegens tijdsgebrek

Dat is de kracht en het onmiddellijke resultaat van een goede en onderscheidende positionering. Dus nogmaals, heb je de positioneringsvragen nog niet goed ingevuld, begin er dan snel aan.

Indien je dat wenst, help ik je graag. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Misschien iets voor jou?

Alleszins veel succes met de uitbouw van je bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: