Internet marketingcommunicatie voor KMO’s. Deel 1: website, SEO en SEA


internet marketingcommunicatieHet boeiende en prachtige van communicatie via het internet is dat het haalbaar is voor elk bedrijf, voor elke KMO. Dit in tegenstelling met massa – reclame mediums zoals TV, radio, nationale advertenties en affichage die voornamelijk zijn weggelegd voor de ‘happy few’: bedrijven met de nodige middelen.

In dit bericht krijgen jullie een overzicht van de internet communicatiemiddelen die ik het meeste inzet bij KMO’s. Ik gebruik ze ook in dezelfde volgorde als ik ze hier weergeef. De eersten zijn middelen die elk bedrijf zou moeten inzetten. Hoe verder je gaat in de lijst, hoe meer het afhangt van de specifieke omstandigheden binnen de sector en het bedrijf of deze dienen te worden ingezet.

In dit artikel ga ik (nog) niet in detail in op elke mogelijkheid want dan wordt het een boek en geen artikel :-). In latere berichten geef ik zeker meer details over elke mogelijkheid. Hier komt het overzicht.

1. Jouw website

Jouw website is de start en het hart van al je internet marketing activiteiten. Er zijn ontzettend veel redenen om te zorgen voor een fantastische website.

  • Jouw website is allereerst je visitekaartje
  • Gebruik je website om vertrouwen te creëren en geïnteresseerden te overtuigen
  • Je website is een prima plaats om nieuwe klanten te winnen en producten of diensten te verkopen
  • Informeer alle belanghebbenden van je bedrijf via je website: prospecten, klanten, aandeelhouders, pers, medewerkers
  • Vraag feedback via de website en verbeter je zo continu
  • Bespaar kosten door je bedrijfsprocessen te ondersteunen via je website

In het artikel “Hoe een efficiënte, professionele website bouwen?” vind je extra informatie die je hierbij kan helpen.

2. Zoekmachine marketing = Search Engine Marketing = SEM

Search Engine Marketing, of SEM, is een vorm van Internet Marketing met als doel uw website te promoten door het verhogen van de visibiliteit in zoekrobots. Het draait daarbij allemaal om het genereren van meer trafiek naar de fantastische website die je hebt ontworpen. Binnen SEM onderscheiden we twee soorten zoekmachine marketing, namelijk:

  • SEO = Search Engine Optimization = hoog scoren bij natuurlijke zoekresultaten
  • SEA = Search Engine Advertising = betalende Google advertenties wanneer zoekers op door jou gedefinieerde zoekwoorden zoeken
Dit verschil wordt geïllustreerd op volgende afbeelding. Het belang van SEM wordt nog altijd onderschat, zelfs door professionele marketeers. Bij het bepalen van je communicatiestrategie moet je nu uitgaan van een extra onderverdeling binnen je doelgroep, namelijk: de zoekers en de niet-zoekers.
De zoekers hebben reeds beslist dat ze interesse hebben in jouw of een gelijkaardig product (of dienst). Zoekers gingen vroeger zoeken naar de juiste aanbiedingen bij hun vrienden, magazines en andere traditionele media. Vandaag de dag start de zoektocht steeds meer (en binnenkort bijna altijd) op het internet waarbij de andere media welgekome aanvullingen zijn. De zoekers zijn het eenvoudigst te bereiken en ook het eenvoudigst om te overtuigen want zijn in sé reeds een geïnteresseerde partij.
De niet – zoekers moeten nog eerst overtuigd geraken van de toegevoegde waarde van jouw aanbieding en daarna moet je ze ook nog overtuigen dat jij de beste aanbieding hebt. Vandaar dat ik mijn klanten altijd aanraad om eerst alle pijlen te richten op de zoekers. In sommige gevallen is dat al voldoende. In andere gevallen zijn er te weinig – of zelfs geen zoekers – en dien je het op een andere manier aan te pakken. Maar na jouw website is zoekmachinemarketing de volgende prioriteit. Bij zoekmachinemarketing begin je altijd eerst met een zoekwoordenanalyse. De vraag is hierbij: “Welke zoekwoorden gebruiken jouw doelgroepen om producten of diensten te vinden die jij aanbiedt?”. Google heeft met Google Keywords een prima en vrij eenvoudige tool om deze analyse uit te voeren. Deze video geeft je een demonstratie waarna je zelf aan de slag kan.

3. SEO = Search Engine Optimisation

Met SEO probeer je hoog te scoren bij natuurlijke zoekresultaten. Waarom is SEO belangrijk? De belangrijkste redenen:
  • Een hoge natuurlijke ranking betekent automatisch een hogere kwaliteitsperceptie bij zoekers. “Als Google deze site hoog rangschikt, zal er wel een reden voor zijn zeker?”
  • De meeste mensen klikken op natuurlijke resultaten en hoe hoger, hoe beter. Vanaf het moment dat je op de tweede pagina verschijnt is het effect al grotendeels verdwenen
  • In tegenstelling tot de Google advertenties betaal je niet per klik. Eénmaal op de juiste plaats is je verdere trafiek gratis.
  • Natuurlijk verhoog je hiermee in grote mate je merk- en/of bedrijfsbekendheid in de markt
Toch ook een aantal aandachtspunten. Het zorgen voor de beste positie is een werk van lange adem (in de meeste gevallen toch) en dient te gebeuren door specialisten. Zij kosten geld (reken tussen de 1000 en 10.000 euro per jaar, afhankelijk van de complexiteit) en kunnen geen enkel resultaat garanderen. Bovendien moet je steeds je website aanpassen en verversen om deze positie te kunnen behouden. SEO is een must voor grotere bedrijven. Zij dienen hierin voldoende budget vrij te maken. Voor KMO’s raad ik meestal aan om een basisbudget te investeren maar ook niet meer dan dat. Met dat budget kan de website technisch geoptimaliseerd worden.
Nog een aantal overige niet technische tips om je website te optimaliseren voor SEO (en deze zijn soms voldoende, ik spreek uit ervaring):
  • Doe altijd de zoekwoordenanalyse en bepaal per pagina (web of blog) welk zoekwoord je wil optimaliseren. Ikzelf kies slechts één zoekwoord per pagina.
  • Gebruik deze zoekwoorden in de url, pagina titel en herhaal deze 5 tot 10 maal op die specifieke pagina
  • Plaats de zoekwoorden het liefst aan het begin van een titel of paragraaf
  • Herhaal de zoekwoorden in de beeld omschrijvingen. Ook daar zoekt Google
  • Probeer zoveel mogelijk links te leggen naar jouw website. Maak hierbij gebruik van de mogelijkheden aangeboden door andere sites, bv.: www.dvo.be = De Vlaamse Ondernemer waar je je als bedrijf gratis kan registreren, gratis lid worden van hun community en gratis wat extra visibiliteit kan bekomen

4. SEA = Search Engine Advertising

De naam zegt het zelf: het gaat hier om betalend adverteren op de Google zoekpagina’s. Hierover heb ik reeds een ander artikel geschreven: “Tips voor KMO’s bij het gebruik van SEA.”

De voordelen van SEA:

  • SEA is vrij eenvoudig. Iedereen die wat tijd wil investeren in het leren, kan het
  • Je advertenties zijn onmiddellijk online en je ziet onmiddellijk het resultaat
  • Je hebt 100% budgetcontrole. Je bepaalt zelf hoeveel je maximaal wil uitgeven per dag. Hierbij betaal je niet per verschijning maar wel per klik op de advertentie
  • Je kan gericht werken op basis van nauwkeurig geselecteerde zoekwoorden en geografische locaties (internationaal, nationaal of zelfs per provincie in België)

Aandachtspunten zijn:

  • Je blijft steeds betalen per klik
  • Concurrentie wordt steeds groter waardoor je steeds meer zal dienen te betalen per klik

In elk geval vind ik dat SEA vandaag de dag veel toegevoegde waarde geeft aan een bedrijf in vergelijking met de benodigde investering. De mate waarin kan erg variëren van sector tot sector. Een paar voorbeelden van mijn klanten:

  • Een Belgische producent met eigen verkoopoutlet heeft via SEA  zijn website traffiek kunnen verhogen van 500 naar 8000 bezoekers per maand. Het gaat hier om een niet onbelangrijke maandelijkse investering maar deze bedraagt uiteindelijk slechts 5 % van de extra omzet die maandelijks gegenereerd wordt door extra SEA – klanten. Welke betalende media doet beter?
  • Een andere klant is actief in een sector die daalt met 15 tot 20% op jaarbasis. Toch slaagt hij erin nu meer offertes en klanten binnen te halen dankzij een uitgekiende SEA aanpak
  • In de B2B sector is het resultaat minder evident. Het aantal zoekers is daar beperkter dus minder kliks maar natuurlijk ook lage budgetten. Aanwezig zijn via SEA is in vele van deze sectoren nog altijd zeer interessant maar onvoldoende om de nodige leads en contracten binnen te halen. SEA moet daar zeker aangevuld worden met andere internet en traditionele marketingactiviteiten

Je website en zoekmachine marketing zijn dus de basis van je internet marketing strategie. De overige communicatietools die ik gebruik en in de volgende delen zal bespreken zijn:

5. Video marketing
6. Google Places
7. Email marketing
8. Online PR
9. Blogs
10. LinkedIn
11. Facebook
12. Twitter
13. Publiciteit op Social Media
14. Lead Generatie externe leveranciers
15. Bannering
16. Virale marketing
17. Twitter
18. Affiliate marketing

Tot dan.

Kan je niet wachten? Indien je dat wenst, help ik je graag. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Misschien iets voor jou? Of kom naar mijn Internet Marketing Workshops.

Alleszins veel succes met de uitbouw van je bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

Plaats een reactie