Hoe informatie vinden en kennis vergaren op het internet?


informatie en kennis op het internet zoekenElke dag komt er meer kennis en informatie ter beschikking op het internet. Je vindt er bijna alle informatie die je nodig hebt maar deze vinden is niet eenvoudig meer en in de toekomst wordt het alleen maar moeilijker. Vandaag krijg je steeds meer resultaten bij zoektochten, waarvan velen niet relevant zijn en morgen is het alleen maar meer. Vandaar dat ik in dit artikel graag een overzicht geef van de internet tools die ik actief gebruik in mijn dagelijkse zoektocht naar de informatie en kennis die ik nodig heb voor mijn professionele en privé projecten.

Deze internet tools kan ik onderverdelen in 3 grote categorieën:

  • Google Tools
  • Kennisplatformen
  • Interactieve tools

1. Google Tools

Google Keyword Tool

Elke Marketeer dient te weten welke zoekwoorden gebruikt worden om naar zijn producten of diensten te zoeken op het internet. En liefst nog veel meer informatie zoals: het aantal zoekopdrachten per maand, per land, per taal, per … Het kan allemaal met deze tool en je vindt deze HIER. Heb je deze tool nog niet gebruikt dan is het een absolute MUST om deze nu uit te proberen. Wil je wat extra hulp? Kijk dan even naar DIT videofilmpje die je de mogelijkheden uitlegt.

Google Search

Velen onder ons nemen niet de tijd om de extra mogelijkheden van Google Search te ontdekken. De meest interessante zijn:

  • De nieuwe Google Search opties op de linkerkant van uw zoekpagina. Je kan er onder meer met 1 klik bepalen of je wilt zoeken in alles, afbeeldingen, nieuws, blogs, discussies, plaatsen, … Of je selecteert in een oogwenk de meest recente artikels. Er zijn nog extra opties en je leert er meer over in dit videofilmpje
  • Gebruik ook actief de advanced search options van Google. In Nederlandstalig België bijv. worden veel resultaten gemixt met die van Nederland. Dit vind ik in vele gevallen zéér vervelend en deze optie gebruik ik vaak om enkel Belgische resultaten te zien. Een andere optie die ik vaak gebruik is het uitsluiten van bepaalde woorden of de combinatie van bepaalde woorden. Meer informatie  in deze video.
  • Voor de die-hards: een Cheat” pagina. Zelf gebruik ik deze niet maar vond hem wel leuk en wou die met jullie delen.

Google Alerts

Google Alerts is een prachtige tool en een MUST USE voor bijna elke internetter. Google Alerts zijn email updates van de laatste relevante Google resultaten (web, nieuws, blogs) gebaseerd op de door jou ingevoerde zoekwoorden. Met deze tool blijf je op de hoogte van alles wat  gepubliceerd wordt op het internet betreffende jouw bedrijf, persoon, markt, concullega’s, sleutelwoorden, hobbies of wat je ook maar wenst. Het is eenvoudig, gratis en neemt geen tijd. Ikzelf gebruik het veel en krijg daardoor wel veel mails die ik dagelijks heel snel doorscan en waar ik enkel die zaken lees die mijn aandacht trekken. Meer info? Bekijk dit videofilmpje.

Google Reader

Google Reader scant continu je favoriete web sites, nieuwssites of blogs naar nieuwe content en verzamelt deze in je gepersonaliseerde Google Reader. Op die manier ben je zeker niets te missen. Met deze tool centraliseer je al jouw gegevens en informatiebronnen, vermijd je dat je steeds naar elke site separaat moet surfen en neem je de informatie door wanneer je tijd hebt. Ook hier: eenvoudig op te zetten en gratis. Voor de liefhebbers: een filmpje.

Google Insights

Google Insights is een tool voornamelijk voor marketeers. Het geeft je een zicht over de evolutie en de interesse in zoekwoorden op het internet over de tijd heen. Ideaal om seizoensinvloeden, regionale verspreiding, populairste zoekopdrachten en in  populariteit stijgende opdrachten te identificeren. Interessant is dat je verschillende zoekopdrachten kan vergelijken. Nog interesse in een demofilm? HIER vind je die.

2. Kennisplatformen

Met kennisplatformen bedoel ik websites die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van kennis en informatie. Op deze sites vind je enorme hoeveelheden aan informatie die je op een overzichtelijke manier kan terugvinden. De kennisplatformen die ik het meeste gebruik zijn:

http://www.wikipedia.com:

De gratis encyclopedie waar iedereen tot kan bijdragen. Heel compleet. De Nederlandstalige versie is te vinden op nl.wikipedia.org en bevat meer dan 600.000 artikelen. De Engelstalige versie is het grootst met ruim 3.400.000 artikelen. In totaal zijn er op 15 januari 2010 meer dan 14.000.000 artikelen in 271 verschillende talen te vinden op heel Wikipedia. Gebruik deze informatie.

http://www.ehow.com:

Een site boordevol ‘Hoe doe ik …’ – artikelen, zowel voor privé als professionele doeleinden. Je vindt er echt bijna alles en dat in handige stappenplannen. De geboden informatie is meestal van goede kwaliteit, soms iets minder maar mijn algemene beoordeling: een superrijke bron aan practische informatie.

http://www.slideshare.net:

Duizenden gebruikers delen hun presentaties met iedereen op het internet. Ook hier vind je bijna alles en met de handige zoekfuncties is het soms veel sneller terug te vinden dan op Google. Probeer maar eens.

http://www.youtube.com:

Sommigen beseffen het nog niet maar op YouTube vind je ook massaal veel video’s over professionele onderwerpen. In dit artikel heb je al een paar voorbeelden kunnen zien.

3. Interactieve Tools

Bij de eerste twee categorieën ga je zelf op zoek naar informatie en kennis. In deze categorie ga je mensen op het internet vragen naar deze kennis en informatie. De tools die ik daarvoor het meest gebruik zijn Sociale Media en enquêtes via het internet.

Sociale Media:

LinkedIn  is een ideale tool om vragen te stellen aan collega’s of specialisten. Sluit je aan op een groep, start een discussie en lees de feedback die je krijgt. Natuurlijk zullen er altijd een aantal bedrijven zijn die reageren in de hoop te kunnen verkopen maar er zijn ook een heleboel mensen die je gewoon wensen te helpen.

Gebruik Facebook om input te verkrijgen van je vrienden. Post je logo, je idee of eenders wat en vraag wat ze ervan denken. Ook de KMO kan heel veel met Social Media maar dat is stof voor een andere artikel.

E-enquêtes:

Met deze internet software kan je op een eenvoudige wijze slimme en professionele enquêtes maken. Bij regelmatig gebruik van deze tool ben je continu op de hoogte van de wensen en behoeften van klanten, prospecten, leveranciers. Deze enquêtes zijn bruikbaar in alle onderdelen van het bedrijfsproces: marktonderzoek, tevredenheidsonderzoek en procesefficiëntie of kwaliteitscontrole. Ze zijn personaliseerbaar en overal integreerbaar.

Zelf gebruik ik regelmatig www.surveymonkey.com. Je kan hier gratis enquêtes maken maar een volledige versie is verwaarloosbaar in prijs (€ 225 per jaar) en je maakt zoveel enquêtes als je wenst. Er zijn natuurlijk een heleboel alternatieve tools zoals: www.EnqueteViaInternet.nl en www.zoomerang.com. Welke is de beste? Ik weet het niet en dat is ook niet belangrijk aan dit soort prijzen. Wat belangrijk is, is dat je een tool kiest die kan wat je wilt. Definieer dan ook wat je wilt en ga dan na welke het kan.

Ik hoop dat je in dit artikel een heleboel inspiratie hebt kunnen opdoen om vanaf heden meer en sneller informatie te vinden.

Indien je dat wenst, help ik je graag. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Misschien iets voor jou?

Alleszins veel succes met de uitbouw van je bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

Advertenties

2 Reacties

  1. With havin so much content and articles do you ever run into any problems of plagorism or
    copyright violation? My site has a lot of exclusive content I’ve either created myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you know any ways to help protect against content from being stolen? I’d really
    appreciate it.

    • Hi, I have no real worries about the copyright. My goal is to share my experience with the world and I’m happy if someone does something with it. So, I never researched on this questions but saw quit some answer when googling on ‘protect your copy’. Just try it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: