Hoe een nieuw product succesvol lanceren? Deel 1


Wereldwijd faalt 75% van de productlanceringen! Wat zijn de oorzaken hiervoor?

Een aantal oorzaken hebben te maken met het ontwerp van het product, namelijk wanneer deze:

  • Onvoldoende toegevoegde waarde biedt om te doen veranderen van gedrag of gewoonte.
  • Niet compatibel is met de gangbare gebruiken.
  • Geen rekening houdt met belangrijke psychologische factoren zoals bijv. culturele verschillen.

Deze redenen kunnen vermeden worden door een goede definitie van het product in de ontwikkelingsfase met veel oog voor de behoeften van de klant en de creatie van echte toegevoegde waarde.

Een groot deel van de mislukkingen is echter te wijten aan interne factoren bij de lancering van het product, namelijk:

  • Het product is strategisch niet belangrijk genoeg voor de firma en wordt daardoor onvoldoende ondersteund.
  • De markt, trends en concurrentie worden onvoldoende geanalyseerd en de gevolgen begrepen.
  • De potentiële klanten, hun behoeften en beslissingproces worden niet of onvoldoende in kaart gebracht.
  • De organisatie focust op productkenmerken in plaats van klantenvoordelen.
  • Er is onvoldoende aandacht in het bepalen van de unieke en/of juiste positionering van het product.
  • Een gebrek aan interne expertise met slechte communicatie, distributieproblemen en verkeerde prijszetting als gevolg.
  • Onvoldoende aandacht voor en zwakke uitvoering van het marketing en/of verkoopplan.
  • Onduidelijke interne rollen en verantwoordelijken.
  • Onvoldoende planning en onzorgvuldig voorbereide business plannen en modellen.

De introductie van een nieuw product zal altijd een risicovolle onderneming blijven maar 75% mislukking is niet aanvaardbaar. Daarom dat ik me meer en meer specialiseer in deze materie en mijn expertise ter beschikking stel om dit % drastisch te doen dalen. 100% succes kan nooit gegarandeerd worden maar streven doe ik er altijd naar.

Ook eerlijkheid dient hoog in het vaandel te staan. Als uit de analyse blijkt dat het potentieel te beperkt is, of de risico’s te groot zijn dient dit ook duidelijk aangegeven te worden om u zodanig veel kopzorgen en investeringen te besparen.

Maar wat is het stappenplan om een product wel succesvol te lanceren. Dat leest u in deel 2.

Indien je dat wenst, help ik je graag verder. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Misschien iets voor jou?

Alleszins veel succes met de uitbouw van je bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

Eén reactie

  1. […] deel 1 hadden we het over de redenen waarom 75% van de productintroducties falen. Maar dit percentage kan […]

Plaats een reactie