Hoe een efficiënte, professionele website ontwikkelen?


Introductie
Zelfs met de gestage groei van het World Wide Web, hebben veel bedrijven nog geen online aanwezigheid en sommigen denken dat ze niet hoeven aanwezig te zijn. “Mijn bedrijf doet het prima zoals het is.” Fantastisch! Maar het kan natuurlijk altijd beter. Ook indien u reeds een website heeft.

Een van de gemakkelijkste manieren om uw bedrijf meer zichtbaarheid te geven en nieuwe potentiële klanten te vinden is om een professionele website te ontwikkelen. Hieronder vindt u

  • Een stappenplan voor het opzetten van een website.
  • 18 tips voor de ontwikkeling of verdere verbetering van uw website.

Stappenplan bij het opzetten van een website

1. Beslis wat u wilt bereiken met uw website

Stel u hierbij de volgende vragen?

  • Wie is de doelgroep die u wilt bereiken?
  • Wat wilt u hen vertellen? Welke toegevoegde waarde wenst u te leveren? Welke boodschap wenst u dat ze onthouden? Zorg ervoor dat deze duidelijk en in een oogwenk zichtbaar is.
  • Welke vragen stellen zij zich wanneer ze u bezoeken? Zorg er voor dat zij snel antwoorden kunnen vinden op deze vragen.
  • Wenst u enkel uw bedrijf informatief voor te stellen? Dan volstaat een eenvoudige website met een beperkt aantal pagina’s. Deze website dient dan ook enkel om uw doelgroep te informeren. Eénmaal op de website geweest komen deze internetters niet meer terug. Gewoonweg omdat er geen extra nieuws te rapen valt.
  • Wenst u een interactie op te starten met uw klanten? Dan dient u de inhoud van uw website regelmatig aan te passen. Een gouden regel hierbij: ‘Content is King!’. Zorg regelmatig voor nieuwe, interessante en relevante onderwerpen voor uw doelgroep.
  • Een webshop te lanceren?

2. Beslis over een domeinnaam voor uw bedrijf

Beslis over een domeinnaam voor uw bedrijf, bijv. www.naamvanuwbedrijf.be. Domeinnamen kan u aanvragen op vele sites. U krijgt een lange lijst als u googelt met ‘domeinnaam registeren’. Indien u reeds beslist hebt waar u uw website gaat bouwen kan u de registratie ook daar laten gebeuren. Op www.dns.be kan u zoeken of de gewenste naam nog beschikbaar is. Probeer een gemakkelijk te onthouden naam te vinden en koppeltekens of lange namen te vermijden.

3. Beslis hoe u deze gaat ontwikkelen en waar u uw website gaat ‘hosten’

Er zijn drie mogelijke manieren om een website te ontwikkelen:

a. U bent een ‘handige harry’? Dan kan u het misschien zelf? Mijn eigen website: www.resulto.be heb ik zelf gemaakt via de website www.one.com. Deze laatste heb ik gekozen wegens zijn onklopbare prijs/kwaliteit verhouding. Het huisvesten kost €1,25 per maand en via hun handige websitebouwer en standaard templates heb ik mijn website snel kunnen maken.

b. U heeft het liever origineler en wenst hulp maar de prijs is een belangrijke factor? Maak dan gebruik van één van de vele freelancers of kleinere websitebouwers. Ze hebben weinig  overheadkosten en werken daardoor een stuk goedkoper dan de grotere kantoren. Velen bieden trouwens websites aan met geïntegreerde CMS (Content Management System). Met CMS kan u snel zelf nieuwe informatie bijvoegen zonder steeds opnieuw gebruik te moeten maken van de diensten van de websiteontwikkelaar. Als je goed rond kijkt kan je al eigen, originele websites bouwen met CMS en vele andere functionaliteiten vanaf €2.000.

c. U bent een groter bedrijf en wil een goede, professionele, creatieve website met een aantal extra functionaliteiten en de hoogste zekerheid. Dan bent u bij de betere en iets grotere kantoren zeker aan het juiste adres. Ze zijn duurder maar kunnen u ook het best helpen in dit geval. Reken in dit geval op budgetten van € 10.000 tot € 15.000 maar alles hangt natuurlijk af van wat u juist wenst. Een mooi bedrijf waar u kan aankloppen is www.conba.be. Zij maken niet alleen websites maar zijn ook topexperts om uw website op 1 te krijgen bij google opzoekingen.

U dient daarna te zorgen voor een hosting van uw website. Uw domeinnaam is immers het “adres” voor uw bedrijf, terwijl de hosting het “huis” is waar uw website gehuisvest is. Deze zal meer dan waarschijnlijk gehost worden bij het bedrijf waarmee u zal samenwerken voor de ontwikkelen van uw website. In mijn geval dus www.one.com.

4. Bepaal wat u gaat vertellen en de structuur van uw website

Hierbij raad ik steeds aan om na te gaan wat uw doelgroep wenst? Naar welke informatie zijn ze op zoek? En op welke manier kan u deze zo snel mogelijk toegankelijk maken.

Daarnaast is het benchmarken van andere concurrerende bedrijven een heel interessante oefening. Hoe doen zij het? Wat vindt u goed? Wat minder? Probeer op basis daarvan een structuur op te bouwen waarvan u zelf vindt dat die een heel stuk beter is.

Standaard elementen in een website structuur zijn:

  1. De ‘home’ pagina: dit is de eerste pagina waarop men terecht komt. Op deze pagina is het aan te raden om kort voor te stellen wat uw bedrijf doet en welke extra toegevoegde waarde u biedt. Als u een interactieve website heeft en regelmatig nieuws, artikels, e.d. publiceert is het zeker aan te raden deze ook (eventueel in verkorte vorm) te publiceren op de homepagina. Vergeet ook niet dat beelden veel meer zeggen dan woorden. Integreer dan ook de nodige visuele elementen en beperk de tekst. Op de homepagina (en elke andere pagina) vind je natuurlijk ook de menustructuur terug waardoor men op een eenvoudige manier kan surfen naar andere pagina’s. Veelvoorkomende elementen in de menu structuur zijn: over, producten of diensten, nieuws en/of artikels, referenties, contact, downloads.
  2. Over: geeft meer informatie over het bedrijf, bijv.: visie, missie, kernwaarden, wat we doen, wat de toegevoegde waarde is, historiek, management team, …
  3. Producten of diensten geeft een overzicht van wat u juist biedt. Vele bedrijven gebruiken het ook om hun catalogus online te zetten en klanten snel te laten zoeken naar het juiste product.
  4. Referenties: is een overzicht van uw klanten, getuigenissen, quotes of cases van uitgevoerde werken. Te weinig bedrijven gebruiken deze tool naar mijn zin. Uw klanten laten spreken is echter veel efficiënter dan zelf zaken beweren. Ik raad trouwens altijd aan om bijv. een getuigenis of quote te vermelden op de homepagina.
  5. Contact: gegevens waar men u kan contacteren, liefst ook met een contactormulier geïntegreerd. U moet immers de drempel om met u contact op te nemen steeds zo klein mogelijk maken.
  6. Downloads: artikels, productinformatie, getuigenissen, bedrijfspresentaties, brochures, …

5. Schrijf de teksten

Uw ontwerper zal de teksten nodig hebben. Onderschat deze stap niet. Uw website is uw visitekaartje. Schrijf goede teksten die aansluiten aan wat uw klanten zoeken. Gebruik een copywriter om de teksten na te lezen. Het heeft geen enkele zin om een mooie visuele website te hebben zonder professionele teksten.

6. Maak een goede briefing

U weet het best wat u wilt. U dient hem de krijtlijnen te geven voor het ontwerpen van de website. Welke kleuren gebruiken? Welk logo? Wat wilt u erin hebben? Welke teksten? Welke interactieve bestanddelen of niet? Wat zijn de objectieven van je website? Enz. De ontwerper zal u natuurlijk helpen met al zijn ervaring maar uiteindelijk moet het van u komen. Een slechte of te weinig doordachte briefing zorgt alleen maar voor frustratie want u zal dingen krijgen die niet pasten bij wat u wenste met tijdverlies en nodeloos extra werk als gevolg.

18 tips bij de ontwikkeling of verder verbetering van uw website

Een efficiënte website =

  • een website die men gemakkelijk vindt,
  • waar de beoogde doelgroep naartoe komt,
  • op dewelke men blijft omdat het interessant is en antwoorden krijgt op de vragen die men heeft,
  • op dewelke men terugkomt,
  • op dewelke men reageert zoals u het wenst (gegevens achterlaat, koopt, contactopname aanvraagt, …)

Een goede website = een goede inhoud + een goede vorm + een goede architectuur + een goede navigatie. Hieronder een aantal tips waarbij hier en daar wat extreme voorbeelden zijn bijgevoegd. Opgelet: daar websites steeds veranderen is het mogelijk dat de voorbeelden achterhaald zijn.

Tips voor een goede inhoud:

1. De welkom pagina = uw eerste indruk. Ook op het web heeft u maar enkele seconden om een goede eerste indruk te maken. Suggesties:

  • Stop met vervelende en langdradige intro’s
  • Geen externe links op de eerste pagina. U wenst uw bezoekers toch niet onmiddellijk ergens anders te sturen?
  • Doe de 4 seconden test: in 4 seconden moet duidelijk zijn wie u bent, wat u doet en welke toegevoegde waarde u brengt

Mooie voorbeelden: www.imoweb.be, www.timelog.com

2. Verschaf vertrouwen dat u ook doet wat u beweert. Dit kan door uw tevreden klanten aan het woord te laten (op de eerste pagina!) met quotes, getuigenissen, cases en dit eventueel via video.

3. Zorg voor actie! Welke volgende stap wenst u dat de bezoeker doet? U contacteren? Zijn gegevens achterlaten? Uw product of dienst uitproberen? Zet alleszins aan tot actie op de eerste pagina en probeer hem daarbij zoveel mogelijk zelf te laten ervaren. Een videodemonstratie, gratis probeeraanbiedingen of kennismakingssessies zijn de zaken die hierbij het beste werken.

4. Toon de voordelen in plaats van de productkenmerken. Technische kenmerken zijn mooi voor diegene die echt de details wensen maar wat betekent dit voor de potentiële klant? Wat is zijn voordeel? Toon deze eerst. Bijvoorbeeld: een carbon fietskader is een kenmerk. Het voordeel: 2 kg lichter en dus kan je een stuk sneller fietsen.

5. Geef verschillende contactmogelijkheden: bellen, contactformulier, e-mail, inschrijving nieuwsbrief, laat de lezer kiezen en plaats ze op goed zichtbare plaatsen. Een mooi voorbeeld: http://www.dvdpost.be/contact.php?language=nl

Tips voor een goede vorm:

6. Beperk de lengte van uw teksten: Beperk de lengte tot 500 woorden met paragrafen van 5 lijnen maximaal en 75 karakters per lijn. Zorg dat het leesbaar blijft voor iedereen. Beperk u tot de essentie en laat de lezer zelf beslissen of hij meer informatie wenst door bijv. te verwijzen naar een andere pagina via een ‘lees meer’ knop. Voorbeeld moeilijk leesbare inhoud: www.why.openoffice.org

7. Grafische richtlijnen: maak een aangename website die coherent is met de identiteit en waarden van uw bedrijf. Beperk het aantal fonts (max. 3) en de verschillende groottes (max. 3) om het zo leesbaar mogelijk te houden. Zie www.arngren.net als absoluut te vermijden voorbeeld.

Tips voor een goede architectuur:

8. Beperk de menu structuur tot maximaal 7 items, liefst onmiddellijk en op elke pagina zichtbaar.

9. Onderlijn links en plaats ze in een andere kleur. Maak ook een onderscheid tussen interne en externe links. Bij externe links dient u steeds te zorgen dat deze geopend worden in een ander venster. Op deze manier blijven de surfers ook op uw site.

10. Hou u aan de standaard website regels. Creativiteit is mooi maar bevordert de leesbaarheid niet. Een voorbeeld van een creatief maar voor mij verwarrende website: www.leoburnett.be

11. Kies uw sleutelwoorden zorgvuldig. Neem deze op in de pagina titels en zorg dat ze voldoende voorkomen (min. 3 keer) in de teksten. Op deze manier verhoogt u uw kansen om hoog te eindigen in de Google resultaten.

12. Integreer een zoekoptie rechtsboven. Dit is de standaardplaats voor zoekopties. Een zoekoptie is natuurlijk enkel nodig indien u een veel informatie heeft op uw website. Voor een site van een paar pagina’s is dit niet nodig.

Tips voor een goede navigatie: website navigatie dient eenvoudig te zijn in gebruik, intuïtief en snel.

13. Beantwoord de vragen van uw bezoekers: identificeer deze dan ook en zorg dat bezoekers snel hun antwoorden vinden door de voornaamste te vermelden op de home pagina en via een goede navigatiestructuur. Overweeg het gebruik van FAQ = Frequented Asked Questions. Voorbeeld: www.vacature.com waar je onmiddellijk en snel naar jobs kan zoeken. De belangrijkste reden waarom men naar deze site komt.

14. Eén, twee, drie … wees duidelijk over welke stappen de klant dient te ondernemen om zich in te schrijven of om te betalen.

15. Zorg dat uw site snel is en vermijd hiervoor zware foto’s of zware flash animaties. Zorg dat elke pagina in een paar seconden is opgeladen.

16. Vermijd zo veel mogelijk het scrollen.

17. Zorg dat uw website toegankelijk is voor iedereen. Test hem dan ook met verschillende browsers, schermen en resoluties.

18. Vermijd te veel drukte met flash animaties, geluid, pop-ups, enz. Een voorbeeld hoe het niet moet: www.evangelcathedral.net

Succes en vergeet het niet: uw website is uw visitekaartje.

Wenst u ook uw marketing of verkoopaanpak te optimaliseren? Of heeft u specifieke uitdagingen op dat domein. Contacteer mij vrijblijvend.

Georges Dockx, zelfstandig medewerker, georges.dockx@resulto.be, +32 485 87 87 00

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: