Stap 1: Bepaal uw bedrijfsstrategie


staeevenstilomsnellervooruittegaan2
Dit is stap 1 in een reeks hoe u de ultieme verkoop- en marketingaanpak kan ontwikkelen. Lees ook: intro, filosofie.
Een bedrijf zonder duidelijke strategie of zonder duidelijk gecommuniceerde strategie is een als stuurloos schip met een kapitein zonder visie en medewerkers zonder motivatie. Uiteindelijk blijft het schip maar wat dobberen, gaat het niet vooruit en zal het uiteindelijk vergaan wanneer de voorraden zijn uitgeput. Het hebben van, maar ook het duidelijk communiceren van, een bedrijfsstrategie is dan ook essentieel. Essentieel voor elke bedrijfsafdeling want deze kan dan op een gerichte manier werken aan de uitvoering ervan en het behalen van de gewenste objectieven. Daarom is mijn visie rond het hebben van een bedrijfsstrategie heel simpel:
“Fail to plan, plan to fail”
Zonder duidelijke bedrijfsstrategie kan u dus ook niet starten met het bouwen van de ultieme verkoop- en marketingaanpak. Zelf gebruik ik bij de opmaak van een bedrijfsstrategie het volgende stappenplan (korte weergave):
  1. Denk eerst na over uw toekomst. Hoe ziet u uw markt evolueren in de toekomst ? Welke positie wenst u in deze markt in te nemen ? Welke is de succesformule waarmee u dit wil bereiken?
  2. Vertaal deze visie in concrete objectieven (omzet, aantal klanten, marge, klant- en/of werknemerstevredenheid, merkbekendheid, …).
  3. Analyseer vervolgens wat er gebeurd in uw markt. Met welke trends moet u rekening houden ? Wat doen uw concurrenten ? Waar liggen opportuniteiten? Waar zijn de bedreigingen? Maar vooral: weet wat de behoeften en wensen zijn van uw potentiële klanten.
  4. Analyseer uw eigen bedrijf. Wat zijn uw sterkten? Wat zijn uw zwakten? Op welke manier kan u zich onderscheiden? Aan welke aspecten moet u werken om dit te realiseren ?
  5. Maak aan de hand van uw analyse een SWOT overzicht = een schematisch overzicht van uw:
    • Sterkten en zwakten: eigen aan het bedrijf (bijv.: sterke marktpositie, regionale verspreiding, kwaliteitsniveau, technologische voorsporng, financiële situatie, enz.)
    • Opportuniteiten en bedreigingen: extern aan het bedrijf (bijv. marktevolutie, nieuwe technologieën, wetgevend kader, verwachtingen klanten, concurrenten, …
    • Opgelet: probeer het aantal elementen opgenomen in de SWOT analyse te beperken tot deze die echt het verschil maken. Dus bijv. enkel sterktes opnemen waarmee u zicht echt differentieert ten opzichte van de concurrentie. In principe mogen max. 5 elementen per SWOT deel opgenomen worden.
  6. Identificeer uw strategische mogelijkheden. In principe zijn alle combinaties van interne (SW) en externe factoren (OT) een mogelijke strategie. Een voorbeeld: U beslist om met uw bestaande succesvolle producten (= een sterkte) nieuwe internationale markten (= een opportuniteit) aan te boren. Een interessante tool die u kan gebruiken is de confrontatiematrix. Hierbij plaatst u alle sterkten en zwakten in kolommen en alle opportuniteiten en bedreigingen in rijen. Elk kruispunt is dan een mogelijke strategie. Elke strategie kan u dan quoteren op zijn potentieel. .
  7. Maak een keuze uit de verschillende strategieën. Er zijn dus steeds vele mogelijkheden. Bij de analyse is het meestal onmiddellijk duidelijk welke strategieën absoluut niet haalbaar zijn en welke een absolute noodzakelijkheid zijn. De overigen zal u verder moeten evalueren om het potentieel duidelijk te maken. Een keuze maken is echter belangrijk. U kan niet alles. Focus is belangrijk en focus dan op de zaken waarin u sterk bent en de opportuniteiten met het grootste potentieel.
  8. Communiceer! Vergeet dit niet. Ik ken wel wat bedrijven waar de bedrijfsleider weet waar hij naar toe wilt maar de medewerkers niet. Het gevolg: hij is de enige die trekt, trekt en trekt en zich dan afvraagt waarom de anderen zo moeizaam volgen. Communiceer dus en betrek je medewerkers zodat ze gemotiveerd zijn en zelf mee aan de kar trekken.

Ik garandeer u dat het gebruik van bovenstaande aanpak u zal helpen nog meer sturing te geven aan uw bedrijf en sneller vooruit te gaan.

Update 03 mei 2010: ondertussen heb ik reeds verscheidene persentaties gegeven rond deze materie. Deze presentatie en extra informatie vindt u HIER.

Indien je dat wenst, help ik je graag verder. Dat is mijn taak en missie: KMO’s helpen succesvoller te ondernemen door pragmatisch advies op het vlak van strategie, marketing en verkoop. Heb je interesse? Lees dan ook mijn uniek marketingadvies aanbod. Misschien iets voor jou?

Alleszins veel succes met de uitbouw van je bedrijf

Georges Dockx – georges.dockx@resulto.be – 0485/878700

 

Advertenties

4 Reacties

  1. […] hoe ontwikkelt u dan een succesvolle marketing aanpak?   De allereerste stap is om uw bedrijfsstrategie te bepalen. De tweede stap is om uw Marketing strategie te bepalen. De informatie die u daarbij nodig heeft, […]

  2. […] de bedrijfs- en marketingstrategie bepaalt (zie stap 1 en 2) kan u eindelijk beginnen nadenken welke concrete marketingactiviteiten u gaat plannen en […]

  3. […] heeft u al de bedrijfsstrategie, marketingstrategie en marketingplan bepaalt (zie stap 1, 2 en 3). Als laatste stap dient u uw concrete verkoopaanpak te […]

  4. […] } In deel 1 beschreef ik in het kort een stappenplan om een goede bedrijfsstrategie te ontwikkelen. Blijkbaar […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: